Międzynarodowa wymiana młodzieży po raz kolejny

Już po raz drugi w tym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w międzynarodowej wymianie młodzieżowej. Wyjazd odbył się w dniach od 4 do 13 marca i wzięli w nim udział uczniowie z klas: Ia, IIIa i I Technikum. Szkołą, w której zagościli było Ammersee-Gymnasium w Diessen. Głównym celem wymiany była wspólna praca nad projektem dotyczącym uchodźców i stereotypów oraz wymiana doświadczeń w międzynarodowym zespole, co sprzyja kształtowaniu kompetencji międzykulturowych, a także osobistych, społecznych i językowych.

Wyjazd dofinansowany był przez Starostwo Powiatowe w Świeciu oraz organizację międzynarodową „Polsko – Niemiecka Współpraca Młodzieży” (PNWM).

Sprawozdanie z wyjazdu młodzieży ZSP w Nowem do Diessen:

Dzień I (4 marca)

Już z samego rana po pożegnaniu z panią dyrektor, rodzicami i przyjaciółmi ruszyliśmy w długą i męczącą podróż. Przez całą drogę towarzyszyli nam opiekunowie: pani Anna Dowhań i pan Piotr Lewandowski. Wieczorem dotarliśmy do hotelu w Kudowa Zdrój, by tam uzupełnić nasze siły, ponieważ chcieliśmy mieć dużo energii po przyjeździe do naszych nowych rodzin.

Dzień II (5 marca)

Tego dnia miało czekać nas dokładnie to samo, czyli długa i wyczerpująca podróż,  jednak tym razem z właściwym zakończeniem. Po około  ośmiu godzinach jazdy wreszcie dotarliśmy do celu i nadszedł czas, by poznać swoją tymczasową rodzinę. Do tej pory nie byliśmy pewni do kogo trafimy, jednak mimo obaw wszyscy zostali ciepło przyjęci.

Każdy z nas udał się do swoich rodzin goszczących, by zjeść ciepły posiłek i rozpakować walizki.

Wieczorem spotkaliśmy się na oficjalnej kolacji powitalnej. Po paru godzinach zabaw integracyjnych, gier i rozmów wróciliśmy do domów.

Dzień III (6 marca)

Tego dnia ruszyliśmy na podbój Monachium. Zagościliśmy w muzeum BMW, co bardzo spodobało się naszym chłopakom, odwiedziliśmy restaurację z bawarską muzyką, strojami i posiłkami oraz udaliśmy się na spacer po mieście. Byliśmy pod wrażeniem, gdy naszym oczom ukazywały się po kolei wnętrza kościołów, ratusz czy inne budynki powstałe w pięknych stylach architektonicznych.

Dzień IV (7 marca)

Tego dnia przyszedł czas na spotkanie z dyrektorem szkoły, który bardzo ciepło nas przywitał. Od pana Maxa Theuerkorna, nauczyciela opiekuna ze strony niemieckiej, uzyskaliśmy  informację o systemie szkolnictwa w Niemczech. Następnie mieliśmy możliwość obserwacji, a nawet aktywnego udziału w różnych zajęciach lekcyjnych.

Tego dnia zwiedziliśmy również fabrykę szyberdachów Webasto w Utting.

Część z nas przygotowała jeszcze wieczorem niespodziankę dla swoich rodzin: były to pyszne polskie pierogi.

Dzień V (8 marca)

Dzień piąty spędziliśmy zwiedzając zamek króla Ludwika II, Schloss Neuschwanstein w Alpach. Kolejnym celem były dwa, przepiękne kościoły katolickie w stylach rokoko i barokowym.  Dzień zakończyliśmy wspólnym polsko – niemieckim wypadem na pizzę.

Dzień VI (9 marca)

Od samego ranna  rozmawialiśmy o stereotypach i wymieniliśmy się ogólną wiedzą na temat naszych sąsiadów. Potem w mieszanych grupach zajmowaliśmy się pracą nad naszym wspólnym projektem . Na każdą grupę czekało  inne wyzwanie. Niektórzy nakręcili krótki spot filmowy, inni przygotowali wystawę fotograficzną,  a jeszcze inni przelali swoje pomysły na papier.

Tego dnia zwiedziliśmy też gospodarstwo i szkołę rolniczą w pobliżu Diessen.

Wieczorem pozostało nam trochę czasu wolnego, więc postanowiliśmy wybrać się do chińskiej restauracji, by tam spędzić ze sobą trochę czasu i polepszyć swoje umiejętności językowe rozmawiając na tzw. tematy luźne.

Dzień VII (10 marca)

W czwartek kontynuowaliśmy pracę nad naszym projektem. Tym razem przedmiotem dyskusji i przedsięwzięć w grupach była sytuacja uchodźców w obu krajach. Na koniec przygotowaliśmy wystawę naszych prac na szkolnym korytarzu, wzbogaconą o refleksje na temat wrażeń z naszego pobytu w Bawarii. Po czasie spędzonym w szkole postanowiliśmy pojechać do Weilheim na małe zakupy.

Tego wieczoru natomiast  polscy uczniowie zostali zaproszeni do podbojów kuchennych, by razem z niemiecką młodzieżą przygotować Crepes, czyli przepyszne francuskie naleśniki.

Dzień VIII (11 marca)

Tego dnia spotkaliśmy się z burmistrzem Diessen w Ratuszu. Pan Herbert Kirsch opowiedział nam o historii tego miejsca, jego funkcjonowaniu oraz bieżących sprawach społecznych i politycznych.  Zostaliśmy zaproszeni także na mały poczęstunek. Później wybraliśmy się jeszcze na krótki spacer po mieście. Zajrzeliśmy do kościoła, muzeum miniatur oraz spędziliśmy trochę czasu nad jeziorem Ammersee. Nieubłaganie czas naszego pobytu dobiegał końca, więc żeby dobrze się pożegnać postanowiliśmy wieczorem urządzić sobie małą potańcówkę.

Dzień IX (12 marca)

Niestety nadszedł ten dzień, w którym musieliśmy opuścić naszych nowych przyjaciół. Zjedliśmy wspólne, tradycyjne, bawarskie śniadanie w szkole i po długich i ckliwych pożegnaniach wyruszyliśmy w podróż powrotną. Po drodze zatrzymaliśmy się na ciepły posiłek. Do domu dotarliśmy 13 marca nad ranem.