Wizyta logistyków w Gdańsku

15 listopada grupa logistyków uczestniczyła w kolejnej wycieczce przedmiotowej. Punktem zwiedzania były: centrum spedycyjne Kuehne+Nagel Polska i terminal kontenerowy DCT Gdańsk.

Nagel-Group jest europejskim przedsiębiorstwem rodzinnym o niemieckich korzeniach. Od momentu założenia firmy przez Kurta Nagla seniora w 1935 r. przedsiębiorstwo ciągle się rozwija. Oferuje swoim klientom usługi w ramach spedycji lotniczej, morskiej, drogowej i kolejowej. Obecnie grupa Kuehne + Nagel zatrudnia ponad 74 000 pracowników w 100 krajach, dzięki czemu jest jedną z największych firm logistycznych na świecie. W Polsce działa od 15 lat świadcząc swoje usługi w 25 lokalizacjach i zatrudniając ponad 1800 specjalistów.

Nasi logistycy nie tylko zapoznali się z historią firmy, ale mieli również okazję zwiedzić jeden z magazynów Kuehne+Nagel Pepsico. Treści, które są realizowane na zajęciach z przedmiotów zawodowych i wydają się nudną teorią zostały przedstawione w praktyce: systemy informatyczne, systemy sterowania przepływem produkcji, adresy magazynowe, jednostki ładunkowe, przepustowość i wykorzystanie powierzchni magazynowej. Zarządzający magazynem zachęcali do pracy w czasie wakacji jako dobry początek drogi zawodowej i dobre źródło zarobku.

Kolejnym punktem programu był DCT Gdańsk. To najnowszy, najnowocześniejszy i jedyny głębokowodny polski terminal kontenerowy. Pierwsza jednostka została przyjęta 1 czerwca 2007 r. Od 2010 r. terminal przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8.000 TEU (jednostka pojemności, równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp), głównie z Dalekiego Wschodu.

Po zapoznaniu się z zasadami obowiązującymi na terenie terminala, nie wolno opuszczać autokaru, rozpoczęło się zwiedzanie. Liczby podawane przez panią przewodnik były imponujące:

  • roczna przepustowość terminala: 3.000.000 TEU,
  • roczna przepustowość bocznicy kolejowej: 780.000 TEU,
  • powierzchnia operacyjna: 71 ha,
  • specyfikacje nabrzeża: 1300 m długości z głębokością do 17 m,
  • dźwigi STS: 11 szt.,
  • dźwigi RTG: 35 szt.
  • powierzchnia składowa: 55.000 TEU,
  • przyłącza do kontenerów chłodniczych: 1072 szt.,
  • bocznica kolejowa: 4 tory o łącznej długości 2,5 km,
  • najcenniejsze kontenery to krewetki,
  • ostatni najbardziej opłacalny rozładunek: wyposażenie armii amerykańskiej.

Jednak największe wrażenie zrobił kontenerowiec z Hong Kongu na nabrzeżu, który odbył swój dziewiczy rejs do Gdańska – długość 400 m, szerokość 70 m, i tylko 20 osób obsługi. Załadunek takiego kolosa to 2 dni pracy. Terminal pracuje w dzień i w nocy, w piątek, świątek i niedzielę.


ZSP Nowe © 2021
Skip to content